Print

ارزش تغذیه ای خرما - از انرژی زا بودن تا جلوگیری از سرطان

 

ارزش تغذیه ای خرما - از انرژی زا بودن تا جلوگیری از سرطان

 

خرما میوه ای انرژی زا و سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و عناصر معدنی است که بایستی در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود. این میوه سبب تحریک هورمون های رشد در کودکان و نوجوانان می گردد و با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به بیماری های مختلف جلوگیری می نماید.  

میوه خرما فاقد چربی و پروتئین ولی دارای حدود 70 درصد کربوهیدرات (بیشتر از نوع قندهای محلول) است. مهمترین قندهای میوه خرما گلوکز و فروکتوز است که سبب تولید کالری زیاد می شود.

به ازای مصرف هر کیلوگرم خرما حدود 3000 کالری ایجاد می شود. این در حالی است که به ازای هر کیلو زردآلو 520 کالری، موز، 970 کالری، پرتقال، 480 کالری، برنج پخته، 1800 کالری، نان گندم، 2300 کالری و گوشت گاو (بدون چربی)، 2245 کالری ایجاد می شود. به همین دلیل خرما میوه ای انرژی زا خوانده می شود.

با اینکه میوه خرما فاقد پروتئین است اما از نظر میزان اسیدهای آمینه بسیار غنی می باشد. همچنین عناصری که در رژیم های تغذیه ای توصیه می شوند مانند سلنیوم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، منگنز و آهن در میوه خرما به مقدار کافی وجود دارند.

وجود انواع ویتامین های گروه B و ویتامین C، فیتواسترول ها و همچنین فیبرهای نامحلول و پریبیوتیک سبب شده که میوه خرما ارزش تغذیه ای بالایی داشته باشد. وجود پلی فنول ها و کاروتنوئیدها نیز در میوه خرما به اثبات رسیده که به همراه انواع ویتامین ها و عناصر غذایی به این میوه خواص ضدسرطان نیز داده است.

فلاوونوئیدهایی چون بتا کاروتن، لوتئین و زآگزانتین موجود در میوه خرما سبب محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد اکسیژن می شوند. مشخص شده که میوه خرما سبب جلوگیری از سرطان روده بزرگ، پروستات، پستان، آندومتر، ریه و پانکراس می گردد.

مصرف میوه خرما در همه ماه های سال بخصوص ماه مبارک رمضان و هنگام افطار توصیه می شود چراکه سبب افزایش سریع قند خون و به دنبال آن هضم و جذب بهتر غذا می گردد. مصرف خرما برای بیماران دیابتی بایستی زیرنظر پزشک انجام گیرد و این بیماران بایستی در مصرف خرما احتیاط نمایند.  ارزش تغذیه ای خرما در جدول زیر آمده است.

 

جدول ارزش تغذیه ای میوه خرما

 

Add comment


Security code
Refresh

آمار سایت

تعداد بازدید امروز
تعداد بازدید دیروز
مجموع بازدیدها
1214
2581
5303609
حاضرین در سایت: 22 guests
آخرین بروز رسانی: پنجشنبه دوازدهم دی 1398

تماس با ما

ایمیل: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ارتباط با شرکت "مرجع"