Print

بررسی ارزش غذایی میوه نارگیل

بررسی ارزش غذایی نارگیل

نارگیل یکی از میوه های مهم مناطق گرمسیری جهان است که کشت و پرورش آن در ایران در مناطق جنوبی استان های سیستان و بلوچستان و قسمت هایی از استان هرمزگان انجام می شود. این میوه خواص تغذیه ای متعددی دارد. در زیر به برخی ویژگی های تغذیه ای نارگیل اشاره می شود.

نارگیل با بالا بردن سرعت سوخت و ساز بدن از ابتلا به چاقی جلوگیری می­کند و این کار را از طریق فراهم کردن یک منبع فوری انرژی با کالری کمتری نسبت به سایر چربی انجام می دهد. گزارش شده است که افرادی که به طور مداوم از فراورده های نارگیل استفاده می کنند، توانایی بیشتری در تحمل ساعت های بدون غذا بدون بروز هیپوگلیسمی (پایین افتادن قند خون) خواهند داشت.

نارگیل دارای اسیدهای چرب اشباع زنجیره متوسط و کوتاه می باشد. این نوع از اسیدهای چرب اشباع اثر منفی میزان کلسترول نداشته و حتی گفته می شود که سبب کاهش خطر ابتلا به آترواسکلروز (سفت و سخت شدن دیواره رگ ها) شده و بدن را در برابر بیماری های قلبی محافظت می کنند. لازم به ذکر است که نزدیک به 98% از اسیدهای چرب اشباع مصرفی انسان از اسیدهای چرب با زنجیره بلند می باشد.

مطالعات نشان داده است که در سریلانکا که نارگیل یک جزء اصلی در رژیم غذایی می باشد، مردم کمتر دچار بیماری هایی مثل کلسترول خون بالا و بیماری های قلبی می شوند. بر خلاف دیگر روغن ها، نارگیل حاوی مقدار زیادی اسید لوریک می باشد که اسید چرب غالب موجود در شیر مادر است.

فیبر بالای موجود در نارگیل با فیبرهای دیگر مانند فیبر سبوس گندم، سبوس جو دو سر و سبوس برنج رقابت می کند. نارگیل 61٪ فیبر لازم در رژیم غذایی را تامین می کند. غذاها حاوی دو نوع کربوهیدرات قابل هضم و غیر قابل هضم هستند. کربوهیدرات های قابل هضم (فیبر محلول) شامل نشاسته و قند و ... که تولید کالری می کنند و کربوهیدرات های غیرقابل هضم (فیبر نامحلول) که تولید کالری نمی نمایند. از آنجا که بدن نمی تواند فیبر موجود در نارگیل را هضم کند، این نوع فیبر در بدن تولید کالری نکرده و هیچ تاثیری بر قند خون ندارد.

مصرف نارگیل تمایل به خوردن شیرینی جات را کاهش داده و ترشح انسولین و مصرف قند خون را افزایش می دهد. روغن های مفید نارگیل هر گونه افزایش قند خون را کند کرده و کمک می کند که بدن تمایل کمتری به مصرف شیرینی داشته باشد.

مصرف نارگیل هضم غذا را تسهیل کرده و بسیاری از علائم و التهابات مرتبط با اختلالات گوارشی و روده را کاهش می دهد، این کار با کمک به جذب سایر مواد مغذی از جمله ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه، ضمن تامین فیبر مفید در رژیم غذایی صورت می گیرد.

نارگیل منبع فوق العاده مغذی انرژی اضافی را برای بدن فراهم می کند که سطح انرژی را به سرعت افزایش می دهد. نارگیل در بدن نوعی از انرژی را تولید می کند که به جای ذخیره آن به صورت چربی در بدن، عمدتا توسط بدن مصرف می شود. این نوع انرژی استقامت بدن را در کارهای فیزیکی و ورزشی بهبود می بخشد. همچنین نارگیل، به عملکرد سالم تیروئید و تسکین علائم خستگی مزمن کمک می کند.

نظرهای مختلفی درباره تاثیر مثبت مصرف نارگیل در درمان بیماری هایی چون آلزایمر، دیابت و جلوگیری از وقوع سکته های قلبی و مغزی نیز وجود دارد و همچنین گفته می شود که نارگیل دارای ترکیبات ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ بوده و خواص درمانی ضد انگلی دارد که البته گزارش های علمی در این موارد محدود و در برخی موارد متناقض می باشد. از طرفی در حالیکه شرکت های بزرگ تجاری بر مصرف بالای نارگیل و خواص اعجاب انگیز آن در جیره غذایی انسان تاکید می کنند برخی دانشمندان بر این باورند که مصرف بیش از حد نارگیل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب اشباع بالا ممکن است اثر منفی بر سلامتی انسان داشته باشد.

ارزش غذایی نارگیل (بخش جامد و شیر نارگیل) را اینجا مشاهده کنید.

 

Add comment


Security code
Refresh

آمار سایت

تعداد بازدید امروز
تعداد بازدید دیروز
مجموع بازدیدها
1444
2202
5352171
حاضرین در سایت: 15 guests
آخرین بروز رسانی: پنجشنبه دوازدهم دی 1398

تماس با ما

ایمیل: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ارتباط با شرکت "مرجع"