Print

اعلام دستاورد های شاخص مؤسسه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میوه به نقل از خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مؤسسه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری کشور که با هدف تمرکز، بهبود و توسعه فعالیت‌های تحقیقاتی روی خرما و میوه‌های گرمسیری (انبه، موز، چیکو، کنار، گواوا، پاپایا و...) در سطح کشور و روزآمد کردن این فعالیت‌ها با پیشرفت‌های نوین تحقیقات کشاورزی و به‌منظور حفظ، حمایت و ارتقاء کمی و کیفی جایگاه این محصولات در عرصه‌های داخلی و خارجی و بهبود شاخص‌های اقتصادی توسعه و تولید این محصولات و فرآورده‌های جانبی و صنایع وابسته در راستای اهداف توسعه پایدار کشاورزی در سال 1372 خورشیدی تأسیس شده است، دستاوردهایی را داشته است که حاکی از برنامه‌ریزی فعالان این مؤسسه تحقیقاتی برای نیل به اقتصاد مقاومتی و پویایی اقتصاد کشاورزی است.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر فعالیت‌های مؤسسه در قالب پنج بخش تحقیقاتی به‌نژادی، به‌زراعی، گیاه‌پزشکی، آبیاری و تغذیه، تولید و تبدیل و نگهداری محصول و یک بخش پشتیبانی جهت ارائه خدمات فنی انجام می‌پذیرد که دستاوردهای شاخص تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات خرما و میوه‌های گرمسیری کشور که در سال‌های اخیر به دست آمده است، عبارتند از:

 

شناسایی ارقام خرمای کشور

در استان‌های خوزستان، هرمزگان، فارس، کرمان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به ترتیب 65، 114، 85، 67، 115، 33 ارقام ماده خرمای این مناطق شناسایی شده است.

 

شناسایی و ارزیابی فنوتیپ‌های برتر درخت کُنار

شناسایی و ارزیابی توده‌های کنار بومی در 13 شهرستان استان خوزستان در سال‌های 1382- 1380 انجام و از میوه فنوتیپ‎های برتر جهت ارزیابی‌های کمی و کیفی نمونه‌برداری شد. از مجموع 2500 درخت ارزیابی‌شده، 12 فنوتیپ برتر بر اساس رنگ، شکل، اندازه و وزن میوه و نسبت گوشت به هسته شناسایی شد.

 

راه‌اندازی کارگاه الگویی بسته‌بندی خرما در ایران

با راه‌اندازی کارگاه آموزشی، تحقیقاتی و ترویجی بسته‌بندی، بستر تحقیقاتی مناسبی جهت انجام تحقیقات کلیدی بسته‌بندی خرما به‌وجود آمده که می‌تواند در جهت رفع معضلات کلیدی صادرات خرما همچون جایگزینی متیل برماید، برقراری سیستم HACCP، هسته‌گیری، شستشو و خشک کردن خرما و بسته‌بندی صحیح و بهداشتی مؤثر باشد.

 

بررسی امکان تولید نهال از بذر نخل روغنی در ایران

به‌منظور بررسی امکان تولید نهال از بذر نخل روغنی در ایران، بذرهای هشت رقم اصلاح شده و برتر نخل روغنی از کشور کاستاریکا (از هر رقم 408 عدد بذر) برای نخستین بار وارد کشور شد و تعداد 60، 160 و 188 عدد از هر رقم به قائم شهر، ستاد مؤسسه و چابهار ارسال و تحت شرایط گلخانه در بستر مناسب کشت شده که برای رشد و تولید نهال به مدت 10 تا 14 ماه در پیش خزانه و خزانه نگهداری شدند.

 

کنترل میکروبیولوژیک آفات با قارچ متاریزیوم

به‌منظور کاهش مصرف سموم برای نخستین‌بار در کشور با کاربرد قارچ متاریزیوم آفات چوبخوار نخل خرما قابل کنترل خواهد بود.

 

جداسازی و شناسایی آفات و بیماری‌های مهم موز

برای نخستین‌بار در کشور سه گونه آفت مهم شامل تریپس موز، سیرتو تریپس، کنه دولکه‌ای، سوسک میوه‌خوار، سه جنس باکتری بیمارگر، شش گونه نماتد انگل و 16 گونه قارچ بیمارگر معرفی و شناسایی شدند./

 

 

 

Add comment


Security code
Refresh

آمار سایت

تعداد بازدید امروز
تعداد بازدید دیروز
مجموع بازدیدها
1351
2581
5303746
حاضرین در سایت: 73 guests
آخرین بروز رسانی: پنجشنبه دوازدهم دی 1398

تماس با ما

ایمیل: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ارتباط با شرکت "مرجع"