Print

اهمیت اجرای طرح فراز (داربستی کردن) باغات انگور - پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی میوه به نقل از خبرگزاری ایانا، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، اجرای طرح فراز (داربستی کردن) تاکستان‌های کشور در 25 درصد از باغ‌های آبی انگور کشور در سطح 55 هزار هکتار طی پنج سال آینده با تأمین اعتبارات و جلب رضایت کشاورزان انجام خواهد شد. بنا به گفته رمضان رویین‌تن، مقرر شده است که اولویت پرداخت کمک‌های بلاعوض و تسهیلات به‌باغ‌هایی باشد که طرح فراز در آنها اجرا می‌شود. او با بیان اینکه هزیه احداث ایجاد یک هکتار باغ انگور داربستی (طرح فراز) در مجموع با احداث داربست‌ها و استفاده از آبیاری قطره‌ای 27 تا 30 میلیون تومان است، افزود: با توجه به افزایش سه برابری تولید انگور در این طرح، تمامی هزینه‌ها طی سال نخست تأمین خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح فراز در 11 هزار و 500 هکتار از باغ‌های انگور در استان‌های آذربایجان غربی، قزوین، اصفهان و خراسان رضوی اجرا شده است که بیشترین سطح کاشت داربستی انگور به آذربایجان غربی تعلق دارد. 

لازم به ذکر است طرح فراز منجر به افزایش عملکرد انگور، بهبود کیفیت، اصلاح باغ‌های قدیمی و کاهش ضایعات خواهد شد. به گفته رویین تن، در روش‌های کشت سنتی انگور 17 تا 20 درصد ضایعات وجود دارد که این خسارت در صورت بارندگی تا 50 درصد نیز می‌رسد و علاوه بر کاهش تولید، محصول تولیدشده نیز بی‌کیفیت خواهد بود، اما در این طرح نه‌تنها عملکرد انگور تا دو  الی سه برابر افزایش می یابد، بلکه آب مصرفی برای هر هکتار از 12 تا 14 هزار مترمکعب با کاهش 50 درصدی به شش تا هفت‌هزار مترمکعب می‌رسد که این امر با توجه به بحران آب موجود در کشور بسیار حائز اهمیت است.

 

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه داربستی کردن باغ‌های انگور باعث افزایش استفاده بیشتر از نور خورشید خواهد شد، این امر را در افزایش تولید، بهبود رنگ انگور و کیفیت مؤثر دانست و تأکید کرد: این عوامل در نهایت منجر به ماندگاری بیشتر انگور در سردخانه خواهد شد تا بتوان مدت‌زمان بیشتری از این محصول استفاده کرد.

 

رویین‌تن در پایان با اشاره به تولید کشمش با کیفیت مناسب‌تر و فاقد هرگونه بیماری و آلودگی به خاک و آفات در طرح فراز اظهار داشت: تولید کشمش سالم‌تر در نهایت منجر به افزایش 1.5 تا دو دلاری قیمت فروش این محصول خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

Add comment


Security code
Refresh

آمار سایت

تعداد بازدید امروز
تعداد بازدید دیروز
مجموع بازدیدها
1999
2533
5301813
حاضرین در سایت: 28 guests
آخرین بروز رسانی: پنجشنبه دوازدهم دی 1398

تماس با ما

ایمیل: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

ارتباط با شرکت "مرجع"